tisdag 28 september 2010

Blogg: Part Three (Poesi: Part Two)

Efter flera veckors arbetande med poesi, under svenska-lektionerna, har jag kommit fram till en del saker. Saker som kanske är både bra och dåliga, självkritiska och egoistiska. Jag kallar framställningen för poesikter (uttalas påsikter)...he he

Poesikter

1. Jag trodde jag var bra på att analysera dikter. Efter ett par lektioner med klass N0e så är jag lite tveksam. Visst, på ytplanet är jag nog ganska skicklig, men så fort man bara snuddar på djupet så drunknar jag i alla metaforer och radbrytningar.

2. Kanske en återupprepning av punkt ett, men min klass var riktigt bra på att analysera dikter. Dikter som bara framstod som ordbajs fick faktiskt någon form av sammanhang. Jag är smått imponerad.

3. Dikterna i häftet var tyvärr inga höjdare. Vem är jag att ifrågasätta Lärare Lyckens häfte, tänker du nu, men faktum är att jag var lagom imponerad av vad som fanns att välja bland. En del var för långa, en del för korta, majoriteten rimmade inte och de allra flesta kändes ganska meningslösa och oorginella. Men smaken är som baken: delad.

4. "Jag vill möta..." var den enda dikt jag gillade. Men endast för att den någorlunda följde mina kriterier för hur en dikt ska se ut (se: Blogg: Part Two (Poesi) för mer information).

5. Bäst diskusion och analysering kom i samband med "Mitt språk". Är dock osäker på att den hette precis så, men om jag inte minns fel så var det något om att "mitt språk är öknens och elden språk" och att "kaniner som blöder ner något". En dikt jag dissade på grund att den var på tok för djup för mig, men som gav mig en hel del tankar när jag hörde mina klasskamraters tolkningar.

6. Att nedanstående dikt saknades i häftet är något jag knappast kan tolerera.

1 kommentar:

  1. du är otrevlig!! jag skrev den dära dikten faktiskt när jag var 8 fy fan!!

    SvaraRadera